wtorek, 25 marca 2014

Tabata - czy można poprawić formę w 4 minuty?

Dzisiaj chciałybyśmy Wam przedstawić trening dla osób przynajmniej średniozaawansowanych ceniących swój czas i chcących spróbować czegoś nowego. Kluczem do tego jest Tabata – interwałowy system treningowy wywodzący się z Japonii.

Trening interwałowy opiera się na zmienności tętna. Stosujemy na przemian okres intensywnego wysiłku fizycznego z przerwą na obniżenie tętna.

W przypadku Tabaty wykonujemy intensywne ćwiczenie wielostawowe przez 20 sekund a następnie odpoczywamy przez 10 sekund. Całość powtarzamy 8 razy co daje nam łączny czas treningu 4 minuty. Przykładowym ćwiczeniem mogą być przysiady z jednoczesnym wymachem rąk do góry, czy też klasyczne burpees, ale w przypadku Tabaty ograniczać może nas jedynie wyobraźnia. Inspiracji można szukać na YouTube.

Udowodniono, że  Tabata nie tylko podnosi wydolność i ogólną sprawność, ale jest też doskonałym sposobem na spalenie tkanki tłuszczowej.

UWAGA!

  1. Tabatę należy poprzedzić obowiązkowo rozgrzewką
  2. Tabata jest niezwykle wymagającym programem treningowym, podczas jego prawidłowego wykonywania mogą się pojawić nawet wymioty (spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym), dlatego nie jest polecana osobom początkującym ani z chorobami układu krążenia.
  3. Tabatę stosuj maksymalnie 2 – 3 razy w tygodniu z przynajmniej jednodniową przerwą między treningami.
  4. Aby uniknąć kontuzji upewnijcie się, że prawidłowo opanowaliście technikę danego ćwiczenia
Mamy nadzieję, że poniższy filmik podsunie Wam pomysły na ćwiczenia, a muzyka pozwoli Wam utrzymać właściwe tempo ćwiczeń.



4 komentarze:

  1. Takie tortury to tylko dla silnie zmotywowanych. A macie coś dla tych co mają słabą silną wolę, a jednak pragną też w 4 minuty ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciągle nad tym pracujemy, ale musimy szczerze przyznać, że jak na razie niczego nie odkryłyśmy :) ale nie tracimy wiary :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Najbardziej podoba mi się ten on młota i z ten z nogą na szubienicy, a Wam?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My lubimy przysiady z wymachem rąk i wymachy kettlebells :)

      Usuń